Michael Schumacher, siedmiokrotny mistrz świata, wygrał drugie zawody Formuły 1 z rzędu. Tym razem kierowca Ferrari zwyciężył w Grand Prix Europy rozgrywanym na niemieckim torze w Nurburgring niedaleko rodzinnej miejscowości Schumiego. Jako drugi na metę dojechał aktualny mistrz Fernando Alonso (Renault), a trzeci kolega Schumachera z zespołu - Felipe Massa. Zawodów nie ukończyło dziewięciu z 22 kierowców.
O zwycięstwie Schumachera zadecydowała nie tyle bezpośrednia walka na torze, co taktyka szefów dwóch najlepszych w tym sezonie teamów. Chociaż startujący z pole position Alonso prowadził przez 2/3 wyścigu, spędzał na dotankowaniach minimalnie więcej czasu od swojego najgroźniejszego rywala. Ponadto, gdy Hiszpan zjeżdżał do boksu, Niemiec wciąż miał w baku swojego samochodu trochę paliwa i jadąc bardzo lekkim bolidem mógł wypracować sobie przewagę. Ostatecznie, różnica pomiędzy najlepszą dwójką wyniosła na mecie 3,7 sekundy.
Na podium po raz pierwszy w swojej karierze znalazł się jeżdżący od tego sezonu w Ferrari Brazylijczyk Felipe Massa. Rewelacją zawodów okazał się jednak Nico Rosberg (Williams-Cosworth), który rozpoczął wyścig z ostatniej pozycji startowej, a zakończył na ósmym miejscu. Ani jednego okrążenia nie przejechał natomiast Vitantonio Liuzzi (STR-Cosworth) - jego bolid już na pierwszym zakręcie został uderzony i wpadł na inną maszynę. Liuzzi przejechał jeszcze kilkadziesiąt metrów, ale jego pojazd odmówił posłuszeństwa, a na tor wyjechał safety car.
W ogólnej klasyfikacji kierowców wciąż prowadzi Alonso (44 pkt), ale różnica między nim, a Schumacherem (31 pkt) jest coraz mniejsza. Niemcowi po piętach depcze Fin Kimi Raikkonen (23 pkt). Ranking kierowców znajduje odzwierciedlenie w klasyfikacji konstruktorów, której przewodzi Renault. Drugie jest Ferrari, a trzeci McLaren-Mercedes.
GP Europy, pełne wyniki:
(miejsce, kierowca, zespół, ilość przejechanych okrążeń, czas, strata do zwycięzcy)
1 Michael Schumacher Ferrari 60 1:35:58.765
2 Fernando Alonso Renault 60 +3.7 sek.
3 Felipe Massa Ferrari 60 +4.4
4 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 60 +4.8
5 Rubens Barrichello Honda 60 +72.5
6 Giancarlo Fisichella Renault 60 +74.1
7 Nico Rosberg Williams-Cosworth 60 +74.5
8 Jacques Villeneuve Sauber-BMW 60 +89.3
9 Jarno Trulli Toyota 59 +1 okrążenie
10 Nick Heidfeld Sauber-BMW 59 +1 okr.
11 Scott Speed STR-Cosworth 59 +1 okr.
12 Tiago Monteiro MF1-Toyota 59 +1 okr.
13 Christijan Albers MF1-Toyota 59 +1 okr.
-- Ralf Schumacher Toyota 52 awaria
-- Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 52 awaria
-- Takuma Sato Super Aguri-Honda 45 awaria
-- Franck Montagny Super Aguri-Honda 29 awaria
-- Jenson Button Honda 28 awaria
-- Christian Klien RBR-Ferrari 28 awaria
-- Mark Webber Williams-Cosworth 12 awaria
-- David Coulthard RBR-Ferrari 2 stłuczka
-- Vitantonio Liuzzi STR-Cosworth 0 stłuczka
Najszybsze okrążenie: Michael Schumacher 1:32.099
Czołowa 10 klasyfikacji kierowców po 5 wyścigach:
1 Fernando Alonso Renault 44 punktów
2 Michael Schumacher Ferrari 31
3 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 23
4 Giancarlo Fisichella Renault 18
5 Felipe Massa Ferrari 15
5= Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 15
7 Jenson Button Honda 13
8 Ralf Schumacher Toyota 7
9 Rubens Barrichello Honda 6
9= Mark Webber Williams-Cosworth 6
9= Jacques Villeneuve Sauber-BMW 6
Najlepsi konstruktorzy:
1 Renault 62
2 Ferrari 46
3 McLaren-Mercedes 38
Następne zawody: GP Hiszpanii - tor Catalunya (14. maja)
foto: www.f1.com
Mateusz Protasiuk
(mateusz.protasiuk@dlastudenta.pl)