Michael Schumacher prowadzący bolid Ferrari wygrał w niedzielę jubileuszowe 50. Grand Prix USA rozgrywane na torze w Indianapolis. Drugi na mecie ze stratą 7,9 sek. zameldował się jego klubowy kolega Felipe Massa. Najniższy stopień podium przypadł Giancarlo Fisichelli z Renault (16,5 sek. straty do zwycięzcy).
Chociaż Schumacher startował z pole position, już w trakcie pierwszego okrążenia dał się wyprzedzić partnerowi z zespołu. W tym samym czasie w tyle stawki doszło do ogromnej kolizji. Montoya wjechał w tył bolidu prowadzonego przez Raikkonena, ten uderzył w Buttona, a Anglik zderzył się z Heidfeldem, który wypadł z toru kilkukrotnie dachując. Szczęściem w nieszczęściu żaden z kierowców nie ucierpiał, ale cała czwórka zakończyła udział w wyścigu na pierwszym okrążeniu. Taki sam los spotkał też Marka Webbera, Scotta Speeda (pierwszego Amerykanina w GP USA od 1989 roku), Christiana Kliena i Francka Montagniego. Na torze od razu pojawił się samochód bezpieczeństwa. Gdy zjechał z niego w trakcie szóstego okrążenia, do odrabiania strat rzucił się Schumacher, jednocześnie odpierając ataki trzeciego Alonso, aktualnego mistrza świata. Ten jednak szybko spadł na czwartą pozycję, łatwo dając się wyprzedzić Fisichelli, drugiemu kierowcy Renault.
Chociaż Schumacher startował z pole position, już w trakcie pierwszego okrążenia dał się wyprzedzić partnerowi z zespołu. W tym samym czasie w tyle stawki doszło do ogromnej kolizji. Montoya wjechał w tył bolidu prowadzonego przez Raikkonena, ten uderzył w Buttona, a Anglik zderzył się z Heidfeldem, który wypadł z toru kilkukrotnie dachując. Szczęściem w nieszczęściu żaden z kierowców nie ucierpiał, ale cała czwórka zakończyła udział w wyścigu na pierwszym okrążeniu. Taki sam los spotkał też Marka Webbera, Scotta Speeda (pierwszego Amerykanina w GP USA od 1989 roku), Christiana Kliena i Francka Montagniego. Na torze od razu pojawił się samochód bezpieczeństwa. Gdy zjechał z niego w trakcie szóstego okrążenia, do odrabiania strat rzucił się Schumacher, jednocześnie odpierając ataki trzeciego Alonso, aktualnego mistrza świata. Ten jednak szybko spadł na czwartą pozycję, łatwo dając się wyprzedzić Fisichelli, drugiemu kierowcy Renault.
Przez 1/3 wyścigu na czele znajdował się Massa. Niemiec wyprzedził Brazylijczyka, gdy ten zjechał do boksu. Od tej pory były mistrz systematycznie powiększał przewagę nad pozostałymi kierowcami. Na 22 okrążenia do końca zawodów różnica między Schumim, a trzecim Fisichellą wynosiła aż 21,77 sek. Alonso zakończył zawody dopiero na 5. miejscu.
Ostatecznie wyścig ukończyło tylko 9 z 22 bolidów, a podwójne zwycięstwo odniosła ekipa Ferrari. Schumacher nie przegrał w Indianapolis od czterech lat, a niedzielnym zwycięstwem potwierdził, że na 8 wyścigów pozostałych w tym sezonie wciąż zachowuje szansę na zdetronizowanie Alonso, aktualnego lidera tegorocznego cyklu F1.
GP USA (Indianapolis) wyniki:
(miejsce, kierowca, zespół, przejechanych okrążeń, strata do zwycięzcy)
1 Michael Schumacher Ferrari 73 1:34:35.199
2 Felipe Massa Ferrari 73 +7,9 sekundy
3 Giancarlo Fisichella Renault 73 +16,5
4 Jarno Trulli Toyota 73 +23,6
5 Fernando Alonso Renault 73 +28,4
6 Rubens Barrichello Honda 73 +36.5
7 David Coulthard RBR-Ferrari 72 +1 okrążenie
8 Vitantonio Liuzzi STR-Cosworth 72 +1
9 Nico Rosberg Williams-Cosworth 72 +1
- Ralf Schumacher Toyota 62 +11
- Christijan Albers MF1-Toyota 37 awaria
- Jacques Villeneuve Sauber-BMW 23 awaria
- Tiago Monteiro MF1-Toyota 9 awaria
- Takuma Sato Super Aguri-Honda 6 wypadek
- Jenson Button Honda 3 awaria
- Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes wypadek
- Nick Heidfeld Sauber-BMW 0 wypadek
- Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 0 wypadek
- Mark Webber Williams-Cosworth 0 wypadek
- Scott Speed STR-Cosworth 0 wypadek
- Christian Klien RBR-Ferrari 0 Wypadek
- Franck Montagny Super Aguri-Honda 0 wypadek
Najszybsze okrążenie: Michael Schumacher 1:12.719
Czołówka klasyfikacji kierowców:
1. F.Alonso 88
2. M.Schumacher 69
3. G.Fisichella 43
4. Räikkönen 39
5. Massa 36
Czołówka klasyfikacji konstruktorów:
1. Renault 131
2. Ferrari 105
3. McLaren-Mercedes 65
Następne zawody: Grand Prix Francji (Magny-Cours), 16. lipca 2006
foto: www.f1.com
Mateusz Protasiuk
(mateusz.protasiuk@dlastudenta.pl)