Malowniczy, pół-uliczny tor położony na sztucznej wyspie w centrum Montrealu to jedna z niebezpieczniejszych tras w całym cyklu wyścigów F1 (to na nim śmierć poniósł Gilles Villeneuve, ojciec kierowcy BMW Sauber – Jacquesa.) Szczególnie zdradziecka jest ostatnia szykana, przed wejściem, w którą kierowcy muszą zwolnić z 340 do 140 km/h. Niekiedy im się to nie udaje i z impetem ocierają się o bandę zwaną "ścianą mistrzów".
Nic więc dziwnego, że już w trakcie pierwszego okrążenia doszło do kontaktu między bolidami. Pojazd Juana Pablo Montoi uderzył nosem w maszynę Niko Rosberga, spychając ją na bandę. Na torze od razu pojawił się samochód bezpieczeństwa, natomiast Montoya na piątym okrążeniu musiał zjechać do boksu na wymianę kadłuba i stracił sporo czasu. 2 okrążenia później w pit-stopie pojawił się dotychczasowy wicelider wyścigu, Giancarlo Fisichella. Włoch musiał odbyć karny przejazd przez pitlane za falstart na początku wyścigu. Kosztowało go to miejsce na podium.
Zdecydowanym liderem wyścigu cały czas był Alonso. Hiszpan z okrążenia na okrążenie powiększał przewagę nad rywalami, udowadniając, że na dzień dzisiejszy jest najlepszym kierowcą z najlepiej przygotowanym bolidem. Jego przewaga na półmetku zawodów wynosiła 7,29 sek. nad drugim Raikkonenem i prawie 30 sek. nad trzecim Schumacherem. Żadnemu z czołowych kierowców nie udało się jednak w niedzielę uniknąć błędów, w tym między innymi wyjazdów poza tor i ścinania zakrętów. Dodatkowo Raikkonen przez 28 okrążeń jechał z niezmienioną tylnią oponą (mechanicy nie potrafili jej zdjąć podczas zjazdu Fina do boksu).
O największym pechu mógł jednak mówić dobrze spisujący się Jacquess Villneueve. W trakcie 59. okrążenia Kanadyjczyk źle wszedł w zakręt i z całej siły uderzył w bandę. Dyrekcja wyścigu drugi raz wypuściła na tor safety car. Alonso momentalnie stracił ogromna przewagę, którą wypracowywał sobie przez cały wyścig, ale po zjeździe samochodu bezpieczeństwa nie dał odebrać sobie prowadzenia. Drugie miejsce stracił natomiast Raikkonen, popełniając błąd na ostatnim okrążeniu i wypadając z trasy. Potknięcie kierowcy McLarena wykorzystał Schumacher, który startując z piątej pozycji zakończył zawody na drugim miejscu.
Pełne wyniki: (miejsce, kierowca, zespół, przejechanych okrążeń, strata do zwycięzcy)
1 Fernando Alonso Renault 70 1:34:37.308
2 Michael Schumacher Ferrari 70 +2.1 sek.
3 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 70 +8.8
4 Giancarlo Fisichella Renault 70 +15.6
5 Felipe Massa Ferrari 70 +25.1 secs
6 Jarno Trulli Toyota 69 +1 Okrążenie
7 Nick Heidfeld Sauber-BMW 69 +1
8 David Coulthard RBR-Ferrari 69 +1
9 Jenson Button Honda 69 +1 Lap
10 Scott Speed STR-Cosworth 69 +1 Lap
11 Christian Klien RBR-Ferrari 69 +1
12 Mark Webber Williams-Cosworth 69 +1
13 Vitantonio Liuzzi STR-Cosworth 68 +2
14 Tiago Monteiro MF1-Toyota 66 +4
15 Takuma Sato Super Aguri-Honda 64 Wypadek
--- Jacques Villeneuve Sauber-BMW 58 Wypadek
--- Ralf Schumacher Toyota 58 Rezygnacja
--- Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 13 Wypadek
--- Rubens Barrichello Honda 11 Defekt
--- Franck Montagny Super Aguri-Honda 2 Awaria silnika
--- Nico Rosberg Williams-Cosworth 1 Wypadek
--- Christijan Albers MF1-Toyota 0 Wypadek
Najszybsze okrążenie: Kimi Raikkonen 1:15.841
Czołówka klasyfikacji kierowców:
2. M.Schumacher 59
3. K.Räikkönen 39
4. G.Fisichella 37
5. F.Massa 28
Czołówka klasyfikacji konstruktorów:
1. Renault 121
2. Ferrari 87
3. McLaren-Mercedes 65
Następne zawody: Grand Prix USA (Indianapolis), 2. lipca 2006
foto: www.f1.com
Mateusz Protasiuk
(mateusz.protasiuk@dlastudenta.pl)