Wybierz miasto
Sport Logowanie / Rejestracja
Znajdujesz się w ogólnopolskim wydaniu.

Wielkie nazwiska: Enzo Ferrari

2007-02-17
 18 lutego 1898 r. we Włoszech urodził się Enzo Ferrari. Jako kierowca brał udział w 47 zawodach, z których wygrał 13. Początkowo jeździł dla CMN, później w zespole Alfa Romeo. Sławę zyskał głównie jako założyciel sygnowanej własnym nazwiskiem wytwórni samochodów wyścigowych.

Enzo Ferrari zapałał miłością do samochodów, gdy mając 10 lat obejrzał na torze w Bolonii wyścig wygrany przez Felice Nazzaro. Podczas I wojny światowej jego ojciec i brat zostali wcieleni do armii. Zmarli na grypę. Dzięki doświadczeniu wyniesionemu z firmy taty, przydzielony został do pracy jako kowal mułów przy III Brygadzie Górskiej. Poważna choroba sprawiła, że znalazł się w szpitalu, gdzie dwukrotnie był operowany, ale udało mu się pokonać chorobę. Gdy miał 20 lat zatrudnił się w małej samochodowej firmie CMN. Ścigać zaczął się w październiku 1919. W 1920 roku zaczął pracować dla Alfa Romeo. Jako kierowca jeździł do 1932, kiedy urodził się jego pierwszy syn Alfredo Ferrari znany jako Dino, a nazwany po ojcu Enzo.

W 1924 r. w Modenie, swoim rodzinnym mieście, Enzo założył firmę Scuderia Ferrari, która była wydziałem Alfa Romeo. Logo firmy pochodzi z emblematu, jaki miał na swoim samolocie pilot myśliwski z I wojny światowej, Francesco Baracca. Zginął nad Montello, a dzięki wielu wygranym bitwom, szybko stał się bohaterem narodowym. Jego symbolem był czarny rumak, stojący na dwóch tylnych nogach. Ferrari do logo dodał kanarkowego tło, kojarzone z miastem Modena.
 
W 1947 zbudowana została fabryka Ferrari. Już w 1950 r. firma dołączyła do zawodów F1. Początki nie były jednak łatwe dla firmy. Ginęli kolejni kierowcy. W 1957 r. jeden z nich stracił panowanie nad pojazdem i rozbił bolid zabijając siebie i kilkunastu widzów. Ferrari został oskarżony o zabójstwo, a niewinność udowadniał podczas bardzo długiego procesu. Nie był to jednak koniec tragedii, ponieważ w kolejnym roku zginęli wszyscy kierowcy Scuderii.

 Dino Ferrari zmarł w 1956. Po jego śmierci Enzo załamał się, rozwiódł z żoną i rzucił w wir pracy. Po złych latach nadeszło pasmo sukcesów. Ferrari starannie kierował markę sygnowaną jego nazwiskiem. W 1965 załamanie gospodarki zmusiło go do sprzedania większości udziałów firmie Fiat. Co ciekawe, po zakończeniu I  wojny światowej Enzo chciał pracować dla tej firmy, ale nie mieli dla niego żadnych propozycji. 

Ferrari zmarł w 1988 r. Miał 90 lat. Przez długi czas szukał kierowcy będącego godnym zastępcą Nuvolariego. Pojawił się on w stajni Ferrari 8 lat po śmierci Enzo. Michael Schumacher, bo o nim mowa, jeździł dla Ferrari do 2006, kiedy zakończył karierę. W czasie współpracy z tą stajnią pięciokrotnie wywalczył tytuł mistrza świata kierowców.


zdjęcia i źródła: speedace.info, myautoworld.com, ferrariworld.com

Małgorzata Węglarz
gosia@dlastudenta.pl



 
Dodaj do:
  • Wykop
  • Flaker
  • Elefanta
  • Gwar
  • Delicious
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google
  • Yahoo
Komentarzedodaj komentarz

Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy.

video
FB dlaMaturzysty.pl reklama