W dniach 3-5 lipca na trasach w okolicach Krakowa odbył się 4. Rajd Subaru. Tegoroczna edycja była 5. rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz 6. rundą Rajdowego Samochodowego Pucharu PZM. W 5. rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski triumfowała załoga Bouffier/Panseri w samochodzie Peugeot 207 S2000. Francuzi, aktualni mistrzowie Polski, wyprzedzili załogi Dytko/Dytko oraz Czopik/Wroński (obie w Mitsubishi Lancerach).
Rajd Subaru stanowi jedną z najtrudniejszych rund Mistrzostw Polski. Asfaltowe, kręte i nierówne odcinki specjalne wytyczone na południe od stolicy Małopolski w ubiegłych latach sprawiały wielu załogom ogromne trudności. Nie inaczej było w tym roku. Już na czwartkowym prologu rozgrywanym na ulicznej trasie w Krakowie pecha miał Michał Sołowow. Pomimo, że osiągnął doskonały, drugi czas dnia, musiał wycofać się z powodu awarii silnika w swoim Peugeot 207 S2000.
Pierwszy dzień rajdu skomplikowały ulewne deszcze. Kajetan Kajetanowicz, jeden z pretendentów do zwycięstwa wypadł z trasy i uszkodził swojego Mitsubishi Lancera. Uszkodzenia były na tyle poważne, że musiał on zakończyć swój udział w rajdzie na 6 odcinku specjalnym.
Mokry asfalt stał się nawierzchnią niezwykle wymagającą, szczególnie dla aut przednionapędowych: „Czuję respekt przed tym rajdem. Jest ślisko, a wytyczona trasa jest bardzo wąska. Nawet najmniejszy błąd może kosztować nas bardzo wiele" - mówił przed drugim dniem Jan Chmielewski z Wesem NEO Rally Team, startujący na przednionapędowym Citroenie C2-R2. „W ubiegłym roku nasz występ zakończył się w szpitalu w Limanowej. W tym roku walczymy o pierwszą trójkę w klasie C2-R2. Mieliśmy mały problem na początku, ale dzięki umiejętnościom mechaników, wspieranych profesjonalnymi narzędziami NEO, udało się go szybko usunąć. Niemniej musimy bardzo uważać. W takich warunkach wszystko jest możliwe. Absolutnym priorytetem jest dla nas osiągnięcie mety".
Niestety ubiegłoroczne doświadczenia załogi Wesem-NEO Rally Team podzielili w tym roku inni - głównie młodsi i mniej doświadczeni zawodnicy, startujący w Pucharze PZM. Na pierwszym sobotnim odcinku specjalnym jeden z samochodów wypadł z trasy i uderzył w fotoreportera, którego zabrała karetka. Nie był to jedyny wypadek tego dnia. Z trasy wypadło także kilkanaście innych samochodów. Lista pechowców była długa, zarówno w konkurencji Mistrzostw Polski, jak i w rywalizacji o Puchar PZM. W trosce o bezpieczeństwo, policja zdecydowała się przerwać rajd po zakończeniu 13-ego odcinka specjalnego. W związku z tym odwołano trzy ostatnie próby i za końcowe wyniki rajdu uznano rezultaty po OS-13.
Bardzo ciekawie przedstawia się sytuacja w klasie R2B, w której rywalizują załogi w Citroenach C2-R2. Zwyciężyli bracia Dobrowolscy przed załogą Typa/Siatkowski oraz Chmielewski/Pleskot. Po dotychczasowych rajdach na czele punktacji jest załoga Pasecki/Ciupka, na drugim miejscu Chmielewski/Pleskot, a na trzecim Typa/Siatkowski. Dalsza część sezonu w tej klasie zapowiada się niezwykle gorąco, bowiem różnica pomiędzy trzema pierwszymi załogami to zaledwie 1 punkt! 17. Rajd Rzeszowski (8-10 sierpnia) będzie więc bardzo emocjonujący. Rozgrywany na równych, asfaltowych drogach może stanowić wspaniałą arenę zmagań dla aut przednionapędowych. Oczywiście o ile i tym razem natura nie zadecyduje inaczej. Zatem do zobaczenia na trasie!
Rajd Subaru Poland - RSMP oficjalne wyniki końcowe (po 12 OS)
1 B. Bouffier / X. Panseri Peugeot 207 S2000 1h:34m:26,4s
2 T. Czopik / Ł. Wroński Fiat Punt S2000 +30,5
3 T. Kuchar / J. Gerber Subaru Impreza N12 +59,2
4 M. Sołowow / M. Baran Mitsubishi Lancer Evo IX +1:09,1
5 G. Grzyb / J. Madej Suzuki Swift S1600 +1:15,4
6 M. Bębenek / G. Bębenek Mitsubishi Lancer Evo IX +1:40,9
7 S. Karnabal / M. Kuśnierz Mitsubishi Lancer Evo IX +1:59,5
8 M. Turski / M. Szpotańska (Subaru Imperza) +2:36,5
9 Ł. Habaj / J. Spentany (Mitsubishi Lancer Evo VIII) +2:36,8